Usuwanie AdBlue: Czy to się opłaca? Rozważamy ryzyko i kary.

Wstęp

Wpisując w wyszukiwarkę hasło „usuwanie AdBlue”, znajdziemy mnóstwo ogłoszeń warsztatów samochodowych, które oferują tego typu usługę. Stąd można byłoby wnioskować, że usuwanie AdBlue, czyli programowe odłączenie układu SCR od komputera pojazdu, jest w pełni legalne. Wniosek – niestety – błędny. To jest nielegalne i są za to kary.

Usuwanie AdBlue – skąd w ogóle taki pomysł?

Preparat AdBlue®, czyli wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5%, jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu SCR w pojazdach z silnikiem Diesla. Z kolei układ SCR służy temu, by emisja spalin w dieslu, a przede wszystkim tlenków azotu, mieściła się w obowiązujących normach. Czyli de facto zarówno katalizator SCR, jak i płyn AdBlue, są po to, by pojazdy zasilane olejem napędowym mogły w ogóle być dopuszczone do użytku, ponieważ ze wszystkich rodzajów napędów to właśnie silniki wysokoprężne emitują najwięcej zanieczyszczeń.

Tymczasem w internecie, równolegle do kampanii promującej proekologiczną konieczność redukowania emisji NOX (różnych tlenków azotu), trwa „kontr-kampania”, nawołująca do odłączania układów SCR z komputerów pojazdów (gdy układ SCR jest widoczny w komputerze, to z pustym zbiornikiem AdBlue pojazd nie pojedzie – zablokowany będzie rozrusznik).

Jakie to niby „korzyści” przynosi użytkownikowi usuwanie AdBlue z pojazdu?

Rzekomo ekonomiczne, tak przekonują firmy, które świadczą usługi przeprogramowania komputera, by odłączyć z niego układ SCR. W tej ekonomii rachunki zgadzają się tylko w jedną stronę: realne korzyści mają tak naprawdę tylko te warsztaty, bo czerpią z tego dodatkowy zysk.

A właściciele i użytkownicy pojazdów?

usuwanie AdBlue

Usuwanie AdBlue – mity, które szerzą dezinformację

Układ SCR ulega częstym awariom, które unieruchamiają pojazd i generują dodatkowe koszty.

BZDURA! Awaryjność układu SCR wcale nie jest wyższa, niż innych podzespołów, a główną przyczyną awarii jest na ogół czynnik ludzki, czyli nieprawidłowe użytkowanie. Awarie w układzie SCR zazwyczaj dotyczą zapchanych wtrysków lub pompy, co jest efektem wlania do zbiornika zanieczyszczonego AdBlue, lub trzymanego wcześniej na mrozie i częściowo skrystalizowanego. Przy odpowiedzialnym podejściu samoistne awarie występują bardzo rzadko.

Bardziej szczegółowe informacje związane z przechowywaniem AdBlue i sprawdzaniem jego jakości znajdziesz w innych naszych artykułach:

Jak przechowywać AdBlue.

Jak sprawdzić jakość AdBlue.

Brak AdBlue w zbiorniku powoduje unieruchomienie pojazdu, co – szczególnie w przypadku firm transportowych – może być prawdziwą katastrofą.

To akurat prawda, bo komputer blokuje zapłon, gdy zbiornik AdBlue jest pusty. Odpowiednio wcześniej jednak sygnalizuje konieczność uzupełnienia płynu. Jeżeli ktoś ma aż takie problemy z prawidłową obsługą pojazdu, to… tutaj może pozostawmy niedomówienie. 

Jeśli jednak ktoś chce się dowiedzieć, co zrobić, jak zabraknie AdBlue w samochodzie, to nad tym tematem także pochyliliśmy się dość szczegółowo. Informacje znajdziesz w poniższym artykule:

Co się stanie, jak zabraknie AdBlue w samochodzie?

Preparat AdBlue kosztuje, a więc generuje wydatki. Usuwanie AdBlue pozwala uniknąć tych kosztów.

Czyżby? TYCH kosztów – owszem, ale za to przysporzy innych. Po pierwsze – żaden warsztat nie zrobi tego za darmo, więc zanim zaczniemy liczyć zyski, to trzeba będzie zapłacić. Po drugie – w przypadku kontroli mandat w kraju obecnie wynosi 500 zł (mają być wyższe!), a na zachodzie Europy liczone są w tysiącach euro! I przy okazji zabierany jest dowód rejestracyjny. To jest trochę taka oszczędność, jak z jazdą na gapę w autobusie lub tramwaju.

Usuwanie AdBlue – nielegalne, ale KTO jest karany?

Warsztaty trudniące się procederem usuwania AdBlue, twierdzą, że to legalne. Dla nich – póki co – owszem. Tylko dlatego, że mamy do czynienia z luką prawną. Bo widocznie trudno jest zredagować odpowiedni paragraf, dlatego na tym korzystają i wprowadzają w błąd klientów. Natomiast właściciele pojazdów są karani z całą bezwzględnością.Jesteśmy częścią Unii Europejskiej i w wielu kwestiach obowiązują nas europejskie przepisy. Próbowanie obejścia tych przepisów nie ma większego sensu. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego może być prawdziwą katastrofą, jeśli pojazd stanowi źródło dochodu. Czy warto dla złudy wątpliwej oszczędności ryzykować potężną stratę finansową? Odpowiedź jest chyba oczywista.

Podsumowując

Usuwanie AdBlue, mimo że promowane jako sposób na redukcję kosztów, jest w rzeczywistości nielegalne i niesie ze sobą znaczne ryzyko finansowe i prawne. Właściciele pojazdów, którzy zdecydują się na takie rozwiązanie, mogą być surowo ukarani, w tym mandatami oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Dezinformacja na temat rzekomych korzyści oraz fałszywe twierdzenia o awaryjności układu SCR wprowadzają użytkowników w błąd, narażając ich na poważne konsekwencje. Ostatecznie, potencjalne oszczędności wynikające z unikania kosztów AdBlue są niwelowane przez wysokie kary i ryzyko związane z utratą możliwości korzystania z pojazdu. Warto zatem przestrzegać przepisów i dbać o prawidłowe funkcjonowanie systemu SCR, aby uniknąć nieprzyjemnych i kosztownych konsekwencji.

Więcej ciekawych tematów na naszym blogu:

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

SPIS TREŚCI: Wstęp AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – względy techniczne Dla właścicieli (użytkowników) jednego pojazdu Dla właścicieli flot pojazdów oraz rolników dysponujących parkiem maszyn...

Jakie jest zużycie AdBlue na 100 km?

Jakie jest zużycie AdBlue na 100 km?

SPIS TREŚCI: Wstęp Więcej, niż tylko oszczędność… Fehrenkötter – najbardziej miarodajne testy w branży pokazują, jakie jest zużycie Adblue na 100 km w poszczególnych markach samochodów. Czy tylko...

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

SPIS TREŚCI: Wstęp AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – względy techniczne Dla właścicieli (użytkowników) jednego pojazdu Dla właścicieli flot pojazdów oraz rolników dysponujących parkiem maszyn...

agrola autoryzowany dystrybutor adblue