Jakie są kary za brak AdBlue?

Kombinowanie leży w naturze człowieka. Bez tego być może nie powstałaby cywilizacja. Ale kombinowanie to także wszelkiego typu próby omijania przepisów z korzyścią dla siebie. Ta korzyść często okazuje się pozorna. Tak też jest w przypadku kombinowania z układem SCR. Kary za brak AdBlue w układzie już są wysokie, będą jeszcze wyższe, a za granicą potrafią być drakońskie!

Żarty się kończą, gdy w grę wchodzi emisja

Druga połowa ubiegłego wieku była najbardziej trującym okresem w dziejach naszej planety. Przynajmniej, jeśli chodzi o ludzką cywilizację, bo miliony lat temu zapewne wulkany kopciły mocniej, ale to nas już nie dotyczy. Na szczęście na przełomie stuleci przyszło jakie-takie opamiętanie, choć do sukcesu droga jeszcze daleka. Gdyby jednak wszystko zostało po staremu, to dziś smog unosiłby się nad większością miast powyżej 100 tys. mieszkańców, a nasze zdrowie byłoby w dziesięciokrotnie gorszym stanie, niż jest obecnie. Walka o oczyszczanie ekosystemu trwa, nabiera rozpędu i – miejmy nadzieję – jest to proces, który już się nie zatrzyma. Obok wyziewów przemysłowych największym trucicielem była i jest motoryzacja. A w niej pozycję lidera piastują diesle – w szczególności te starsze. Stworzenie układu SCR, zasilanego płynem AdBlue, stało się ratunkiem zarówno dla środowiska, jak i dla posiadaczy pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, bo w dobie zaostrzonych norm emisji te ostatnie musiałyby zostać wycofane z eksploatacji.

Kary za brak adblue

AdBlue neutralizuje tlenki azotu, odpowiedzialne za wiele chorób

AdBlue, czyli roztwór mocznika, jest preparatem, który wchodzi w reakcję ze spalinami w układzie wydechowym pojazdów z silnikiem Diesla. Zanim spaliny zostaną wyrzucone na zewnątrz, przechodzą przez filtr SCR, w którym zachodzi szereg reakcji chemicznych, neutralizujących tlenki azotu poprzez ich rozłożenie na czysty azot i parę wodną. To nie znaczy, że diesel automatycznie przestaje truć, bo spaliny nie składają się wyłącznie z NOx (czyli tlenków azotu w różnych postaciach). Ale trują mniej i dzięki temu mieszczą się w ustawowej normie. Jeżeli jest norma, to jest i przepis. Tam gdzie jest przepis, tam jest i kara za jego złamanie – tak zawsze było, jest i będzie. Dlatego też (jeśli posiadamy w aucie układ SCR) to zdecydowanie nieopłacalna jest jazda bez AdBlue. Kary przewidziane za tego typu wykroczenie są bowiem wciąż zaostrzane.

$

Dostawy najwyższej jakości płynu AdBlue

Jak wysokie są kary za brak AdBlue?

W Polsce są to zwykle mandaty w wysokości 500 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Natomiast im dalej na zachód, tym jest drożej, więc należy się liczyć z wydatkiem rzędu kilku tysięcy euro. A i kontrole są tam częstsze. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że taki mandat może popsuć humor. Warto wyjaśnić też jedną rzecz: kary za brak AdBlue dotyczą pojazdów, w których stwierdzono ingerencję w układ SCR. Bo tylko taka ingerencja umożliwia w ogóle poruszanie się pojazdem, w którym skończył się płyn AdBlue. Komputer bowiem w takiej sytuacji blokuje zapłon i unieruchamia pojazd. Wówczas trzeba albo biec do najbliższego punktu sprzedaży, albo wzywać pomoc. To jednak już inna bajka. Tak jak zostało wspomniane, tylko świadome zablokowanie układu SCR powoduje, że w ogóle możliwa jest jazda bez AdBlue. Kary z tego tytułu są więc konsekwencją nielegalnej przeróbki samochodu (lub np. pojazdu rolniczego).

Warto się zastanowić

Niektórzy kombinują po linii prostej: da się? Da się! No to świetnie! Zaoszczędzimy na kosztach zakupu preparatu, co nieco na serwisie, no i nie trzeba sobie głowy zawracać pilnowaniem, żeby dolewać. Tylko że: gdy ci inspekcja zablokuje pojazd, to możesz hurtem stracić kilka, -naście, -dziesiąt razy tyle. To jeszcze zależy gdzie i w jakich okolicznościach cię „ustrzelą”. W Polsce mandaty są jeszcze względnie niskie, ale należy się spodziewać ich rychłego podwyższenia. A czy nie lepiej i przyjemniej się kieruje w komfortowym przeświadczeniu, że jesteś w porządku z przepisami?

Więcej ciekawych tematów na naszym blogu:

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

SPIS TREŚCI: Wstęp AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – względy techniczne Dla właścicieli (użytkowników) jednego pojazdu Dla właścicieli flot pojazdów oraz rolników dysponujących parkiem maszyn...

agrola autoryzowany dystrybutor adblue