Jakie są kary za brak AdBlue?

Kombinowanie leży w naturze człowieka. Bez tego być może nie powstałaby cywilizacja. Ale kombinowanie to także wszelkiego typu próby omijania przepisów z korzyścią dla siebie. Ta korzyść często okazuje się pozorna. Tak też jest w przypadku kombinowania z układem SCR. Kary za brak AdBlue w układzie już są wysokie, będą jeszcze wyższe, a za granicą potrafią być drakońskie!

Żarty się kończą, gdy w grę wchodzi emisja

Druga połowa ubiegłego wieku była najbardziej trującym okresem w dziejach naszej planety. Przynajmniej, jeśli chodzi o ludzką cywilizację, bo miliony lat temu zapewne wulkany kopciły mocniej, ale to nas już nie dotyczy. Na szczęście na przełomie stuleci przyszło jakie-takie opamiętanie, choć do sukcesu droga jeszcze daleka. Gdyby jednak wszystko zostało po staremu, to dziś smog unosiłby się nad większością miast powyżej 100 tys. mieszkańców, a nasze zdrowie byłoby w dziesięciokrotnie gorszym stanie, niż jest obecnie. Walka o oczyszczanie ekosystemu trwa, nabiera rozpędu i – miejmy nadzieję – jest to proces, który już się nie zatrzyma. Obok wyziewów przemysłowych największym trucicielem była i jest motoryzacja. A w niej pozycję lidera piastują diesle – w szczególności te starsze. Stworzenie układu SCR, zasilanego płynem AdBlue, stało się ratunkiem zarówno dla środowiska, jak i dla posiadaczy pojazdów z silnikiem wysokoprężnym, bo w dobie zaostrzonych norm emisji te ostatnie musiałyby zostać wycofane z eksploatacji.

Kary za brak adblue

AdBlue neutralizuje tlenki azotu, odpowiedzialne za wiele chorób

AdBlue, czyli roztwór mocznika, jest preparatem, który wchodzi w reakcję ze spalinami w układzie wydechowym pojazdów z silnikiem Diesla. Zanim spaliny zostaną wyrzucone na zewnątrz, przechodzą przez filtr SCR, w którym zachodzi szereg reakcji chemicznych, neutralizujących tlenki azotu poprzez ich rozłożenie na czysty azot i parę wodną. To nie znaczy, że diesel automatycznie przestaje truć, bo spaliny nie składają się wyłącznie z NOx (czyli tlenków azotu w różnych postaciach). Ale trują mniej i dzięki temu mieszczą się w ustawowej normie. Jeżeli jest norma, to jest i przepis. Tam gdzie jest przepis, tam jest i kara za jego złamanie – tak zawsze było, jest i będzie. Dlatego też (jeśli posiadamy w aucie układ SCR) to zdecydowanie nieopłacalna jest jazda bez AdBlue. Kary przewidziane za tego typu wykroczenie są bowiem wciąż zaostrzane.

$

Dostawy najwyższej jakości płynu AdBlue

Jak wysokie są kary za brak AdBlue?

W Polsce są to zwykle mandaty w wysokości 500 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Natomiast im dalej na zachód, tym jest drożej, więc należy się liczyć z wydatkiem rzędu kilku tysięcy euro. A i kontrole są tam częstsze. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że taki mandat może popsuć humor. Warto wyjaśnić też jedną rzecz: kary za brak AdBlue dotyczą pojazdów, w których stwierdzono ingerencję w układ SCR. Bo tylko taka ingerencja umożliwia w ogóle poruszanie się pojazdem, w którym skończył się płyn AdBlue. Komputer bowiem w takiej sytuacji blokuje zapłon i unieruchamia pojazd. Wówczas trzeba albo biec do najbliższego punktu sprzedaży, albo wzywać pomoc. To jednak już inna bajka. Tak jak zostało wspomniane, tylko świadome zablokowanie układu SCR powoduje, że w ogóle możliwa jest jazda bez AdBlue. Kary z tego tytułu są więc konsekwencją nielegalnej przeróbki samochodu (lub np. pojazdu rolniczego).

Warto się zastanowić

Niektórzy kombinują po linii prostej: da się? Da się! No to świetnie! Zaoszczędzimy na kosztach zakupu preparatu, co nieco na serwisie, no i nie trzeba sobie głowy zawracać pilnowaniem, żeby dolewać. Tylko że: gdy ci inspekcja zablokuje pojazd, to możesz hurtem stracić kilka, -naście, -dziesiąt razy tyle. To jeszcze zależy gdzie i w jakich okolicznościach cię „ustrzelą”. W Polsce mandaty są jeszcze względnie niskie, ale należy się spodziewać ich rychłego podwyższenia. A czy nie lepiej i przyjemniej się kieruje w komfortowym przeświadczeniu, że jesteś w porządku z przepisami?

Więcej ciekawych tematów na naszym blogu:

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

SPIS TREŚCI: Wstęp AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – względy techniczne Dla właścicieli (użytkowników) jednego pojazdu Dla właścicieli flot pojazdów oraz rolników dysponujących parkiem maszyn...

Jakie jest zużycie AdBlue na 100 km?

Jakie jest zużycie AdBlue na 100 km?

SPIS TREŚCI: Wstęp Więcej, niż tylko oszczędność… Fehrenkötter – najbardziej miarodajne testy w branży pokazują, jakie jest zużycie Adblue na 100 km w poszczególnych markach samochodów. Czy tylko...

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

SPIS TREŚCI: Wstęp AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – względy techniczne Dla właścicieli (użytkowników) jednego pojazdu Dla właścicieli flot pojazdów oraz rolników dysponujących parkiem maszyn...

agrola autoryzowany dystrybutor adblue