AdBlue w ciągnikach rolniczych – czy zalewać zbiornik na zimę?

Wstęp

AdBlue®, czyli wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5%, wykorzystywany jest zarówno w pojazdach transportowych, jak też w maszynach rolniczych. Maszyny rolnicze zwykle zimą nie mają nic do roboty, więc stoją. I tu rodzi się pytanie: czy zalewać zbiornik AdBlue na zimę w ciągniku lub kombajnie?

Jeżeli ktoś gdzieś przeczytał, że: NIE, NIE ZALEWAĆ…

…to dobrze przeczytał, bo generalnie się tego nie zaleca. Ale czy to oznacza, że każdorazowo ktoś, kto zalał zbiornik AdBlue na zimę, to popełnił błąd? Niekoniecznie. A więc odpowiedź nie jest jednoznaczna i będzie uzależniona od kilku czynników:
  • jaka jest data ważności AdBlue;
  • jak długo trwa przestój zimowy;
  • w jakich warunkach maszyna jest parkowana.
Standard dla rolnika wygląda bowiem tak: maszynę wyczyścić, zakonserwować, zalać zbiornik paliwa – i niech stoi. Z rozpędu zalewany jest czasami także zbiornik AdBlue. Podkreślmy jeszcze raz: nie jest to zalecane. Nie zawsze jednak musi oznaczać katastrofę. Aby zrozumieć zasady, którymi należy się kierować, trzeba zacząć od podstaw, czyli…
AdBlue w ciągnikach rolniczych – czy zalewać zbiornik na zimę?

W jaki sposób AdBlue reaguje na mróz?

Zdecydowaną większość objętości preparatu AdBlue zajmuje woda. To oznacza, że płyn jednak zamarza, choć w temperaturze niższej, niż sama woda, bo dopiero przy -11°C. Tyle tylko, że woda, gdy ją rozmrozimy, będzie wciąż tą samą wodą o dokładnie takich samych parametrach. Z substancjami chemicznymi jest już nieco inaczej. Większość z nich utraci w takim procesie wiele ze swych właściwości – jeśli nie wszystkie. Zamarzanie jest procesem powodującym krystalizację, a w przypadku AdBlue ta krystalizacja nie do końca jest już odwracalna. Zostaje więc naruszona struktura wiązań międzycząsteczkowych, a co za tym idzie – reakcje, które powinny zachodzić w katalizatorze SCR będą dalekie od zamierzonych. Skuteczność neutralizacji tlenków azotu (a takie jest przecież zadanie preparatu AdBlue) będzie bardzo niska. Należy też oczywiście wspomnieć o tym, że nawet minimalnie skrystalizowany płyn (kryształki nie będą widoczne gołym okiem) jest zagrożeniem dla wtrysków w układzie SCR. A zapchane wtryski to konieczność kosztownej naprawy.

$
Gdzie uzupełnić płyn AdBlue® – sieć stacji

Jeżeli jednak ciągnik jeździ przez całą zimę…

…Bo robota dla ciągnika zawsze jakaś się znajdzie, to temat w zasadzie sprowadza się tylko do tego, by maszyny nie pozostawiać na siarczystym mrozie z napełnionym zbiornikiem AdBlue. Biorąc pod uwagę ostatnie lata, brzmi to wręcz egzotycznie, ponieważ ostre mrozy pożegnaliśmy w naszym kraju wiele lat temu. Na jak długo – tego jednak nie wiemy. Problem generalnie dotyczy maszyn, które parkują przez zimę. Jeśli jednak mówimy o maszynach, które pracują na polu do późnej jesieni i wracają już wczesną wiosną, jeżeli takie maszyny stoją zimą w ciepłych pomieszczeniach i jeżeli ich zbiorniki zostały zalane płynem AdBlue stosunkowo niedawno wyprodukowanym, to można uznać, że nic złego się nie stało.

Natomiast kombajn, który ma kilkumiesięczny przestój…

…To już sprawa poważniejsza. Pół biedy, jeżeli zaparkowany jest w ciepłym pomieszczeniu, ale to nie dla każdego rolnika jest osiągalne. Te kilka miesięcy przerwy oraz mrózpowyżej 11°C, choćby tylko przez kilka dni, to już są czynniki, które powodują zagrożenie. Dotyczy to także ciągników oraz innych maszyn samojezdnych, które zimą po prostu stoją. Dlatego też w takich sytuacjach nie tylko nie należy zalewać zbiornika AdBlue, ale wręcz należałoby płyn spuścić. A ponieważ w pustym zbiorniku lubi się skraplać para wodna, więc dodatkowo zaleca się nie dokręcać korka wlewu, dzięki czemu unikniemy różnic ciśnienia pomiędzy tym wewnątrz układu, a tym na zewnątrz.

Podsumowując

Na pytanie, czy zalewać zbiornik AdBlue na zimę w ciągnikach rolniczych odpowiadamy: NIE, NIE ZALEWAĆ. Powyższy tekst służył natomiast wyjaśnieniu, że w określonych sytuacjach takie zalanie nie skutkuje poważniejszymi następstwami. Nie można jednak robić z tego reguły. Regułą jest niezalewanie zbiornika, gdy maszyna stoi przez zimę.

Więcej ciekawych tematów na naszym blogu:

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

SPIS TREŚCI: Wstęp AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – względy techniczne Dla właścicieli (użytkowników) jednego pojazdu Dla właścicieli flot pojazdów oraz rolników dysponujących parkiem maszyn...

Jakie jest zużycie AdBlue na 100 km?

Jakie jest zużycie AdBlue na 100 km?

SPIS TREŚCI: Wstęp Więcej, niż tylko oszczędność… Fehrenkötter – najbardziej miarodajne testy w branży pokazują, jakie jest zużycie Adblue na 100 km w poszczególnych markach samochodów. Czy tylko...

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

SPIS TREŚCI: Wstęp AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – względy techniczne Dla właścicieli (użytkowników) jednego pojazdu Dla właścicieli flot pojazdów oraz rolników dysponujących parkiem maszyn...

agrola autoryzowany dystrybutor adblue