AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

Wstęp

Wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5%, występujący pod handlową nazwą AdBlue®, jest wymaganym preparatem do funkcjonowania pojazdów zasilanych olejem napędowym i wyposażonych w katalizator gazów spalinowych (SCR). Użytkownicy diesli stają czasem przed dylematem: czy korzystniej jest tankować AdBlue z pojemnika, czy z dystrybutora. Odpowiedź wcale nie jest jednoznaczna.

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – względy techniczne

Prawidłowe przechowywanie płynu AdBlue ma zasadniczy wpływ na jego przydatność. W grę wchodzą przede wszystkim trzy czynniki:

  • Czystość – płyn AdBlue ma dość prosty skład chemiczny, a o jego jakości decyduje sterylna wręcz czystość, wymagana dla prawidłowego przebiegu reakcji chemicznych w katalizatorze SCR. To dzięki temu preparat rozkłada się w trakcie pracy silnika na amoniak i dwutlenek węgla. Następnie amoniak rozkłada trujące tlenki azotu na nieszkodliwy azot i parę wodną. Wszelkie zabrudzenia mogłyby zakłócić ten proces, dlatego niedopuszczalne jest przechowywanie płynu w pojemnikach do tego nieprzeznaczonych, a już w szczególności takich, w których wcześniej były inne substancje. Również otwarte przelewanie do innych pojemników naraża płyn na zanieczyszczenie, choćby pyłem z powietrza.
  • Odpowiednia temperatura przechowywania – najlepiej w przedziale od 10 do 25°C. Zarówno zmrożenie, jak i przegrzanie preparatu skutkują nieodwracalnymi zmianami (m.in. krystalizacją), które nie tylko drastycznie obniżają jego przydatność, ale wręcz stwarzają zagrożenie uszkodzenia układu SCR (np. zapchania wtrysków).
  • Ekspozycja na światło słoneczne – tego nie lubi większość substancji chemicznych. Długotrwałe nasłonecznienie AdBlue, choćby nawet bez udziału temperatury, znacznie skróci termin przydatności preparatu.
adBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

Dla właścicieli (użytkowników) jednego pojazdu

Kwestia tankowania AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora będzie wiązać się zarówno z jakością preparatu, jak i z jego ceną. Na pewno trzeba uważać na takie punkty sprzedaży, które oferują AdBlue gdzieś na widoku w nasłonecznionym miejscu. Lepiej też nie zaopatrywać się u kogoś prywatnie, jeśli nie wiemy, w jakich warunkach płyn jest przechowywany i do czego przelewany. 

Dlatego, jeśli jeździsz samochodem osobowym lub masz jedną ciężarówkę i nie zużywasz dużych ilości Adblue, to najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zatankowanie płynu na stacji benzynowej z dystrybutora, lub zakup w specjalnych, hermetycznych pojemnikach (5 lub 10 litrowych) produkowanych i dystrybuowanych przez zaufanego dostawcę. Masz wtedy pewność, że płyn jest dobrej jakości.

$

Dowiedz się więcej o  AdBlue®

Dla właścicieli flot pojazdów oraz rolników dysponujących parkiem maszyn

Tutaj również można byłoby się zastanowić nad odpowiedzią na pytanie, czy korzystniej jest tankować AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora. Istnieją bowiem stacje paliw, na których honorowana jest Karta Flotowa, dająca sporo korzyści, szczególnie jeśli chodzi o koszty. Te stacje jednak nie są wszędzie i nie każdemu będzie po drodze. Dla posiadaczy większej liczby maszyn dobrym wyjściem jest specjalny zbiornik do tankowania, dzierżawiony od dostawcy AdBlue. Umożliwia on bowiem zachowanie najwyższych standardów przechowywania płynu, jego bezpieczne i wygodne tankowanie, a także tańsze zakupy przy ilościach hurtowych. Profesjonalne tankowanie pojazdów we własnej bazie to także komfort spokoju – bez ryzyka, że po drodze zabraknie AdBlue i nie będzie gdzie go dokupić.

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – podsumowanie

Jak widać, nie każde rozwiązanie będzie dla każdego idealne, niemniej każde ma swoje zalety.

Zarówno pod kątem ekonomicznym, technicznym, jak i w kwestiach komfortu. Powtórzmy jednak, że najgorszą opcją jest tankowanie preparatu, który był źle przechowywany. Jeżeli przechowujesz AdBlue, to musisz sam zadbać o właściwe warunki składowania i tankowania. Nigdy nie korzystaj z preparatu, który był niewłaściwie przechowywany lub o którym nic nie wiesz (np. z garażu sąsiada). Ryzyko uszkodzenia układu SCR jest w takich przypadkach realne i pociąga za sobą kosztowne naprawy.

Więcej ciekawych tematów na naszym blogu:

Jakie jest zużycie AdBlue na 100 km?

Jakie jest zużycie AdBlue na 100 km?

SPIS TREŚCI: Wstęp Więcej, niż tylko oszczędność… Fehrenkötter – najbardziej miarodajne testy w branży pokazują, jakie jest zużycie Adblue na 100 km w poszczególnych markach samochodów. Czy tylko...

Jak przechowywać AdBlue?

Jak przechowywać AdBlue?

SPIS TREŚCI: Rodzaje zanieczyszczeń AdBlue Jak przechowywać AdBlue prawidłowo? Zbiorniki wraz z systemami do tankowania – wynajmowane od dostawców SPIS TREŚCI: Rodzaje zanieczyszczeń AdBlue Jak...

Jakie jest zużycie AdBlue na 100 km?

Jakie jest zużycie AdBlue na 100 km?

SPIS TREŚCI: Wstęp Więcej, niż tylko oszczędność… Fehrenkötter – najbardziej miarodajne testy w branży pokazują, jakie jest zużycie Adblue na 100 km w poszczególnych markach samochodów. Czy tylko...

agrola autoryzowany dystrybutor adblue