Jak tankować AdBlue?

AdBlue – preparat niezbędny do prawidłowego funkcjonowania katalizatora SCR w silnikach wysokoprężnych – ulega naturalnemu zużyciu podczas jazdy. Mniej więcej w tempie 1 litra na 1000 kilometrów. Siłą rzeczy należy go więc uzupełniać. Ta czynność nie jest przesadnie skomplikowana, ale o paru istotnych rzeczach trzeba pamiętać.

AdBlue, czyli…

Wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5%. Jak widać, skład płynu AdBlue także nie jest skomplikowany, ale to pociąga za sobą bardzo ważną kwestię – preparat musi być CZYSTY, czyli nie zawierać żadnych, śladowych nawet domieszek innych substancji. A to oznacza, że może być produkowany wyłącznie w specjalnych, laboratoryjnych wręcz warunkach. Jego działanie również nie jest przesadnie zawiłe: pod wpływem temperatury mocznik rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak z kolei zajmuje się tlenkami azotu, w które bogate są spaliny silników Diesla. W wyniku reakcji chemicznej tlenki azotu zostają rozbite na azot i parę wodną.

jak tankować adblue

Jak tankować AdBlue, a konkretnie: GDZIE?

Przede wszystkim do WŁAŚCIWEGO wlewu. Nalanie preparatu gdziekolwiek indziej (do zbiornika paliwa, czy zbiornika na płyn katalityczny) grozi poważnymi konsekwencjami. To akurat nie powinno dziwić, podobnie jak np. nalanie do baku płynu do spryskiwaczy. Podobnie ma się sprawa z sytuacją, gdy do układu AdBlue wlejemy cokolwiek innego, np. wodę lub nawet zanieczyszczony AdBlue (jeśli był przechowywany w baniaku po czymś innym) – uszkodzimy w ten sposób katalizator SCR. Otwór, przez który uzupełniamy płyn AdBlue, jest zabezpieczony charakterystycznym, niebieskim korkiem, więc o pomyłkę raczej trudno. Gdzie go szukać? Zazwyczaj mamy do czynienia z trzema lokalizacjami:

  • tuż obok wlewu paliwa;
  • w komorze silnika;
  • w bagażniku (na bocznej ściance lub we wnęce koła zapasowego) – opcja stosowana w niektórych autach osobowych.

Jak tankować AdBlue – z dystrybutora, czy z baniaka?

Z dystrybutora jest zwykle najtaniej i najwygodniej. Najtaniej, jeśli chodzi o tankowania jednorazowe, bo jeśli ktoś posiada flotę pojazdów lub park maszyn rolniczych i zakupuje AdBlue w  pojemnikach, w ilościach hurtowych, to będzie mieć jeszcze taniej, niż z dystrybutora na stacji paliw. Poza tym wlewy umiejscowione w bagażniku mogą być kłopotliwe, by sięgnąć tam pistoletem dystrybutora. Dystrybutor ma jednak tę przewagę, że samoczynnie wyłącza podawanie płynu, zabezpieczając przed przelaniem.

$

Płyn AdBlue® – zdobądź jeszcze więcej wiedzy technicznej i poznaj korzyści

Jak tankować AdBlue – porady dodatkowe

  • Po zatankowaniu należy odczekać ok. pół minuty, zanim uruchomimy silnik, żeby komputer zdążył wykryć fakt uzupełnienia płynu.
  • Jeżeli dolewamy płynu z baniaka, po uprzednim pojawieniu się komunikatu o konieczności zatankowania, to optymalną ilością dla aut osobowych jest ok. 10 litrów. Raczej nie zdarza się, aby zbiorniki były mniejsze. Jednocześnie ta ilość uchroni nas przed przelaniem.
  • Komunikatu o niskim poziomie AdBlue nie należy ignorować. Dla własnego dobra. Samochodowi wprawdzie nic się nie stanie, ale komputer może zrobić nam psikusa i unieruchomić auto na postoju, gdy poziom płynu spadnie do zera. Zapłon będzie wówczas niemożliwy i czeka nas piesza wycieczka do najbliższego punktu sprzedaży.
  • Samochodów osobowych lepiej nie tankować z dystrybutorów przeznaczonych dla pojazdów ciężkich (nawet, jeśli pistolet pasuje), ponieważ szybkość podawania płynu może być zbyt duża.

Więcej ciekawych tematów na naszym blogu:

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

SPIS TREŚCI: Wstęp AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – względy techniczne Dla właścicieli (użytkowników) jednego pojazdu Dla właścicieli flot pojazdów oraz rolników dysponujących parkiem maszyn...

agrola autoryzowany dystrybutor adblue