Jak działa AdBlue?

Płyn AdBlue, tankowany – podkreślmy to – do ODDZIELNEGO wlewu, umieszczonego zazwyczaj obok wlewu paliwa, stał się obowiązkowym preparatem dla wszystkich użytkowników diesli wyposażonych w konwerter katalityczny. TO NIE JEST DODATEK DO PALIWA, co także trzeba zaznaczyć. Jeżeli ktoś jest użytkownikiem pojazdu zasilanego olejem napędowym i nie wie jeszcze, czym jest i jak działa AdBlue, to powinien koniecznie przeczytać ten artykuł.

Może najpierw wyjaśnijmy: PO CO?

Samochody spalinowe trują. A już szczególnie trują silniki wysokoprężne. O tym, czym one nas trują i jakie w związku z tym ponosimy konsekwencje, można napisać całą książkę. Wystarczy tylko wspomnieć o wielopierścieniowych węglowodorach aromatycznych, ozonie troposferycznym, tlenkach azotu, cząsteczkach stałych PM10, PM2,5 i mikrocząsteczkach… Konsekwencje? Zawały serca i choroby układu sercowo-naczyniowego, udary mózgu, rak płuc, rak piersi, astma, infekcje układu oddechowego… Może wystarczy. Warto zatrzymać się na tlenkach azotu, określanych czasem jako NOx. W szczególności groźny jest dwutlenek azotu, czyli NO2, który jest odpowiedzialny za większość przypadków występowania astmy u dzieci na całym świecie. Jednym z głównych emiterów NO2 są właśnie silniki Diesla. Otóż właśnie w tym celu, żeby te silniki aż tak nie truły, wymyślono płyn AdBlue. I jak to często bywa, okazało się, że najbardziej genialne rozwiązania, to są te najprostsze rozwiązania.

jak działa adblue  po co jest

To może teraz: CZYM JEST płyn AdBlue?

Jest to po prostu wodny roztwór mocznika o stężeniu 32,5%. To jest w zasadzie prostsze, niż konstrukcja cepa. Istnieje jednak jeszcze jeden ważny parametr – CZYSTOŚĆ. W roztworze może znajdować się wyłącznie mocznik i destylowana woda. Nic ponadto. Dlatego też produkcja płynu AdBlue odbywa się w sterylnych warunkach, obwarowanych surowymi normami.

$

Płyn AdBlue® – zdobądź jeszcze więcej wiedzy technicznej i poznaj korzyści

I przechodzimy do sedna: JAK DZIAŁA AdBlue?

Działa jak typowy chemiczny katalizator. Jest podawany bezpośrednio do filtra SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej). Przez ten filtr przechodzą także spaliny, zanim wydostaną się na zewnątrz, przez rurę wydechową. Znajdujące się w spalinach tlenki azotu zostają dzięki temu zneutralizowane. Zachodzi reakcja chemiczna w której mocznik rozkłada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak następnie rozkłada NO2 na czysty azot (praktycznie nieszkodliwy – oddychamy nim przecież) oraz parę wodną. I dopiero taka mieszanka zostaje wyemitowana na zewnątrz. Rzecz jasna nie załatwia to problemu pozostałych trucizn w spalinach, ale generalnie rozwiązuje kwestię tlenków azotu, a to i tak sporo.

i

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ Z ARTYKUŁU: Co się stanie jak zabraknie AdBlue® w samochodzie?

Wnioski

Do kwestii ochrony środowiska jedni podchodzą poważnie, inni – neutralnie, a jeszcze inni w sposób lekceważący. Tak to zwykle bywa. Zazwyczaj jednak wszyscy poważnieją, gdy stają w obliczu choroby, która dotyka bądź to ich bezpośrednio, bądź kogoś bliskiego. Znaczna część chorób, to choroby cywilizacyjne, które powstały w wyniku ludzkiej ingerencji w ekosystem. Bez względu jednak na to, co Ty myślisz o redukcji trujących związków w spalinach, ktoś już nad tym pomyślał za Ciebie. Ustanowione zostały wyśrubowane normy, których przestrzeganie jest obowiązkiem każdego kierowcy. Płyn AdBlue umożliwia Ci dalszą jazdę: w zgodzie z przepisami, ze środowiskiem i z własnym sumieniem.

Więcej ciekawych tematów na naszym blogu:

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora?

SPIS TREŚCI: Wstęp AdBlue z pojemnika czy z dystrybutora – względy techniczne Dla właścicieli (użytkowników) jednego pojazdu Dla właścicieli flot pojazdów oraz rolników dysponujących parkiem maszyn...

agrola autoryzowany dystrybutor adblue